שאלות נפוצות בדרישת שימוש בסימן רשום באירופה
דרישות השימוש בסימן מסחרי רשום באיחוד האירופי
בשונה מארה"ב, בה סימן מסחר לא נרשם עד לשימוש בפועל במסחר בסימן, מבקש של סימן מסחרי באירופה (Community TradeMark - CTM) אינו נדרש להגיש ראיות לשימוש בו לרשות סימני המסחר ואינו חייב לעשות בו שימוש טרם הרישום בפועל. אולם, בעליו של סימן מסחר אירופאי חייב להתחיל לעשות בו שימוש אמיתי תוך פרק זמן של חמש שנים מיום רישומו.
מהי הסיבה לדרישה לשימוש בסימן המסחר?
סימן מסחר אינו מיועד לשמש כ"שומר מקום" וברוב העולם מקרים של סימן מסחר שמטרתו למנוע שימוש מאחרים למרות שבעליו אינו עושה בו שימוש נחשב כשימוש לרעה בהליך משפטי.
מה יכול לקרות אם אין שימוש בסימן?
אי שימוש בסימן מסחר רשום תוך פרק זמן של חמש שנים עלול להביא לביטולו של סימן המסחר בעקבות בקשה של צד ג'. בנוסף, בעל הסימן מסתכן בכך שיהיה במצב בו לא יוכל להגיש תביעה על הפרה או בקשה לביטול של סימן מסחרי אחר מכיוון שאי השימוש בסימן שלו עלול להביא למצב בו התביעה תידחה או למצב חמור יותר בו הצד המפר יזכה בתביעה ויביא לביטולו של סימן המסחר הרשום.
מה הכוונה ב"שימוש אמיתי"?
ארכעת הערעורים של OHIM (Office of Harmonization in the internal Market) מגדירה זאת כך: "שימוש אמיתי בסימן בשוק המאוחד במטרה למשוך את תשומת ליבם של צרכנים פוטנציאליים לטובין או לשירותים המוצעים תחת הסימן". שימוש אמיתי נבדל משימוש סמלי בכך ש: "הוא מרמז על שימוש אמיתי למטרה של מסחר בטובין או בשירותים העומדים על הפרק בניגוד לשימוש מלאכותי שמטרתו היא רק לשמור על סימן המסחר כרשום".
אם כך, באיזה אופן יש לעשות שימוש בסימן המסחר?
ראשית, במידה וניתן, יש להשתמש בסימן המסחר על המוצר עצמו (כמדבקה, ציור או מחובר למוצר – למשל תווית על בגד) אבל במידה ולא, יש להשתמש בו על האריזה וכן על עלונים נלווים למוצר (הוראות הרכבה, הוראות שימוש וכו'). בנוסף, יש להשתמש בסימן המסחר ב:
קטלוגים ובורושוריםעל חשבוניות ללקוחות במודעות פרסום בעיתונים, אתרי אינטרנט וכו'
יש לשים לב שהסימן בו משתמשים זהה בדיוק לסימן הרשום באיות ובעיצוב (במידה ומדובר בסימן מעוצב), ללא פרטים נוספים או חסרים. במידה ויעשה שימוש בסימן שאינו זהה לסימן הרשום יתכן והשימוש לא יוכר כשימוש בסימן הרשום.
אילו ראיות יש לאסוף כדי להוכיח שימוש אמיתי בסימן המסחר?
ראיות לשימוש בסימן המסחר על המוצר או על האריזה (דוגמאות של המוצר, תמונות ותמונות בקטלוגים או ברושורים)כל חומר מודפס שמתייחס באופן בלעדי לסימן המסחר (כגון תוויות, רשימות מחירים, עלונים, העתקים של חשבוניות ללקוחות המפרטות את התאריך ומציינות איזה מוצר נרכש, דוגמאות מפרסומות של המוצר)חומר ממקורות לא תלויים (מכתבות בעיתונים, מדו"חות וסקרי שוק, המלצות מארגונים צרכניים בלתי תלויים או מחברות בלתי תלויות)נתונים על מחזור המכירות של המוצר/ים הנושא/ים את סימן המסחרמומלץ שעל כל הראיות המודפסות יופיע תאריך הפרסום.
מה עוד ניתן לעשות כדי להראות על שימוש אמיתי בסימן המסחר?
יש לנטר את השימוש בסימן המסחר ולערוך בדיקות סדירות לאופן בו נעשה השימוש בסימן המסחר. מומלץ להחזיק בתיקיית ראיות לשימוש ולעדכן אותה באופן סדיר. על התיקייה להכיל ראיות לשימוש החל השימוש הראשון ולאורך תקופת החיים של סימן המסחר.
שאלות נפוצות בדרישת שימוש בסימן רשום בארה"ב
דרישות השימוש בסימן מסחרי רשום בארה"ב
בארה"ב סימן מסחר ירשם בפועל רק אם החל בו שימוש במסחר בארה"ב.
האם ניתן להגיש בקשה לרישום גם אם אין עדיין שימוש?
כן, ניתן להגיש בקשה לרישום סימן מסחר תוך הצהרת כוונות להשתמש בסימן. הסימן יבחן ויאושר או יפסל, אך רישומו בפועל לא יעשה בטרם תחילת השימוש בפועל במסחר בארה"ב.
האם יש מגבלת זמן להצהרת השימוש?
כן, מיום שאישר בוחן סימני המסחר ברשות הפטנטים האמריקאית את הסימן לרישום (קיבול הסימן) יש להגיש הצהרת שימוש וראיות לשימוש בתוך שישה חודשים לכל היותר או לבקש ארכה בת שישה חודשים להגשת ההצהרה (ניתן לבקש ארכות כל עוד לא חלפו 3 שנים מיום קיבול הסימן).
מה הסיבה לדרישת השימוש?
סימן מסחר אינו מיועד לשמש כ"שומר מקום" וברוב העולם מקרים של סימן מסחר שמטרתו למנוע שימוש מאחרים למרות שבעליו אינו עושה בו שימוש נחשב כשימוש לרעה בהליך משפטי.
מה יכול לקרות אם אין שימוש בסימן?
במידה ולא נעשה שימוש בסימן עד לתום 3 שנים מיום קיבול הסימן או שמבקש הסימן לא הגיש את בקשת הארכה בזמן - בקשת הסימן תיזנח ומבקש הסימן יהיה צריך להתחיל את תהליך הרישום כולו מהתחלה.
מהו שימוש במסחר בארה"ב?
לצרכי רישום סימן מסחר פדארלי בארה"ב שימוש במסחר בארה"ב מהווה כל מסחר שהקונגרס האמריקאי יכול להסדיר, לדוגמא מסחר בין מדינות בארה"ב ומסחר בין ארה"ב למדינות זרות. בנוסף, השימוש צריך להיות שימוש אמיתי.
איך מצהירים על שימוש במסחר בארה"ב?
הצהרת השימוש נעשית על ידי מתן ראיות לשימוש בפועל בסימן. הראיות צריכות להיות לדוגמא תמונה המראה את סימן המסחר כשהוא מופיע על המוצר, תווית על בגד, אריזה הנושאת את הסימן (רק במידה ולא ניתן להטביע על המוצר עצמו) וכדומה.