עלייה במספר הפטנטים של פייסבוק
פייסבוק ניפחה את תיק הפטנטים, על ידי רישום פטנטים ועל ידי רכישת פטנטים, שלה תוך כדי שהיא מתכוננת להנפקת המניות שלה, יתכן שכתוצאה מתביעות על הפרה בה הואשמה לאחרונה בידי יאהו או כתוצאה מהמלצות של אסטרטגים עסקיים מנוסים שקיבלו חופש פעולה מסוים מצוקרברג, ויתכן ששתי הסיבות גם יחד. כתוצאה מרכישת תיק הפטנטים מIBM, מיקרוסופט ו-AOL כעת פייסבוק מחזיקה כ1,400 נכסי פטנטים. יתכן שעקב טבעו התמים במקור של המייסד, רק 46 מתוך 1400 נכסים אלה (24 פטנטים רשומים ו22 בקשות מפורסמות) הוגשו בידי פייסבוק עצמה.
פייסבוק יצאה למצוד במטרה להגדיל את הקניין הרוחני שברשותה באמצעות רכישות אסטרטגיות; החברה שילמה 40 מיליון בעבור תיק הפטנטים של הרשת החברתית Friendster, לקחה קבוצה של פטנטים מWalker Digital , ובכך ניפחה את השלל ב160 נכסי פטנטים עוד לפני שהוגשה תביעתה של יאהו. לאחר ההחלטה על הנפקת מניות של פייסבוק והתביעה של יאהו שהגיעה מיד אחריה, החברה התחילה לצבור פטנטים ברצינות.
רבים מניחים כי תביעתה של יאהו עומדת מאחורי רכישות הפטנטים של AOL, מיקרוסופט וIBM. למשל תיק הפטנטים של AOL יכול להיות שימושי לפייסבוק בהתגוננות מפני יאהו. עם זאת, כחלק מהגנתה, יאהו מנסה להביא לביטול תוקפם של הפטנטים שנרכשו בידי פייסבוק לאחר התביעה בטענה כי נרכשו למטרת תביעה נגדית בלבד. יהיה זה זול בהרבה עבור פייסבוק להגיע לפשרה עם יאהו במקום לנקוט בגישה התוקפנית אך יתכן וראשים רגועים יותר חושבים לטווח ארוך במקרה זה.
סוגי הפטנטים הנרכשים פה מרשימים. פייסבוק תופסת בעלות על נכשים ישנים יותר אשר לא יכלה לפתח בכוחות עצמה. הפטנט הישן ביותר של פייסבוק הוגש ב2004, בשנת הקמת החברה. לבקשת פטנט טיפוסית לוקח 3-4 שנים להירשם; פיתוח תיק פטנטים בתחום הרשתות החברתיות הוא עניין מאתגר מכיוון שהפופולאריות של חברות של רשתות חברתיות הוא גרם לחוסר חדשנות רב בתחום. כתוצאה, חברות שבתחילה התעלמות מהצורך בהגדלת הקניין הרוחני שלהן (למשל פייסבוק עצמה) אינן יכולות כיום לסמוך על הגשת בקשות משלהן על מנת לפתח את תיק הפטנטים של החברה.
רכישות הפטנטים של IBM וAOL מקנות לפייבוק גישה לקניין רוחני אשר ישן בהרבה מהקניין הרוחני של פייסבוק עצמה. יש סיכוי נמוך יותר עבור הפטנטים הישנים יותר להיתקלות בידע קודם ולכן קשה יותר להתגונן כנגדם. זאת ועוד, פטנטים ישנים יותר נותנים תמריץ לצד התוקף עקב צבירת שנים של נזקים מהצד המפר. אם כך, פטנטים ישנים מועילים במיוחד כשמתעסקים מול חברות מבוססות בעלות משאבים ריבם וצוותים משפטיים מתוחכמים.
תחומים הפטנטים שנקנו מIBM ו-AOL גם כן מרמזים על הכוונה העומדת מאחורי הקניה. השל מIBM הוא כנראה מתחום הרשתות והתוכנה. הפטנטים של AOL עוסקים ברובם באי-מייל, שליחת מסרים מיידית, שיטוט ברשת, חיפוש, מודעות, טלפונים ניידים ומסחר.
אלה תחומים בהם פייסבוק כנראה מעולם לא חשבה שתתחרה כשנוסדה לראשונה מכיוון שזה לא היה ברור למן ההתחלה שפייסבוק תתפתח לפלטפורמת ההודעות/פרסום/מסחר שהיא כיום. אלה הם גם תחומים קרובים ויקרים לליבה של גוגל, אחד האיומים הפוטנציאליים הגדולים ביותר של גוגל. כמובן ששני הענקיות עוד לא לחמו אחת בשנייה והתשובה לשאלה אם קרב כזה עתיד להתרחש אינה ברורה.
בתחום זה גוגל השיקה את גוגל+ אשר מהווה מתחרה ישיר וקורא תיגר על פייסבוק. למרות שגוגל+ זכתה להצלחה מתונה בלבד נכון להיום, יתכן שפייסבוק הרגישה כמו הילד הכחוש החדש בשכונה, ערומה וחשופה כנגד תיק הפטנטים הגדול והמתרחב תמיד של גוגל. לכן רכישות הפטנטים מספקות לפייסבוק ביגוד ושיריון למקרה בו תזדקק להגנה כשהתחרות תצבור תאוצה.
שמועות על טלפון מבוסס אנדרואיד של פייסבוק קמו לתחייה והדבר יכול להביא את פייסבוק לתחום המכשירים הניידים רווי הליטיגציה, בו גוגל היא אחד השחקנים הראשיים.
קוראים חדי הבחנה יזכרו כי זו לא הפעם הראשונה בה פייסבוק ומיקרוסופט פעלו יחד בהקשר של גוגל. בשנת 2007 שתי החברות נכנסו לשותפות בעניין פרסום באינטרנט והדבר נראה כניסיון של מיקרוסופט לסתור את עמדתה של גוגל בפרסום ברשת. מכאן שזה אך טבעי שהזוג הדינאמי יתחבר שוב, בדומה לסטארסקי והאץ' או בראייניאק ולקס לותר, בתגובה לאיום האפשרי מצד גוגל.
בעוד שאוסף הפטנטים יכול להיות שימושי עבור פייסבוק במקרה של יאהו, סביר להניח שלרכישות אלו קשר רופף יותר ליאהו מאשר לציפייה של פייסבוק לליטיגציה עתידית מול גוגל. בנוסף, לאוסף הפטנטים עוזר לפייסבוק להעלות את ערך ההנפקה הראשונית של המניות שלו ויתכן שיחזיר עבור ההוצאה בטירוף הקנייה בהנפקה.