August 29, 2010
אתמול (28/8/2010) פרסמו סוכנויות הידיעות את תביעתה של פייסבוק נגד טיצ'בוק, רשת חברתית קטנה למורים אמריקאיים, בטענה שהשימוש בסיומת בוק (BOOK) היא הפרה של סימנה המסחרי וגורמת לדילול המוניטין עד כדי הפיכת המילה לגנרית.
בחינת כתב התביעה מעלה כי טענתה של פייסבוק אינה חזקה, פייסבוק מנכסת לעצמה את המילה BOOK על אף שאין לה שימוש וסימן מסחר במילה זו לבדה, מה שכן יש לפייסבוק הם תקציבים בלתי מוגבלים למלחמות משפטיות, ללא קשר לחוזק עילות התביעה.
בכתב התביעה הארוך, שהוגש בבית המשפט המחוזי במחוז צפון קליפורניה, אינה נוקבת פייסבוק בסכום פיצוי ספציפי אך היא כוללת בחובה אזהרה לכל החברות שמשתמשות בסיומת BOOK – בית המשפט הקליפורני מתבקש להוציא צו מניעה כנגד כל שימוש "מילה נגרית + BOOK". אמנם צו זה תקף כנגד טיצ'בוק בלבד, אך הדבר מהווה תמרור אזהרה משמעותי לכל שאר החברות העושות שימוש במילה זו או התכוונו לעשות שימוש.
פייסבוק לא לבד, חברות ישראליות, קטנות וגדולות כאחד, אינן חסינות מפני תקיפות והצקות ע"י החברות הבינלאומיות הגדולות, לעיתים על לא עוול בכפן. כך לדוגמא טיפלנו בעבר בתביעה של חברת אפל למחיקת סימן מסחר אמריקאי שהגישה חברה ישראלית קטנה שעוסקת בתחום נישה שאינו מתחרה או קשור באפל, רק משום שסימן המסחר כלל את המילה הגנרית POD. למרות שלחברה הישראלית היה קייס מעולה, לא הייתה להם ברירה אלא לוותר על הסימן ולשנות את שם המוצר, שכן הליך ההתגוננות היה עולה להם למעלה ממאה אלף דולר. חברת אפל אפשרה לחברה הישראלית שנה לשנות את השם של המוצר למרות שהחברה הישראלית מכרה במשך שנים תחת שם זה.
מה חברה ישראלית יכולה לעשות כדי לא ליפול לציפורני החברות הגדולות? ראשית, אנו ממליצים לבחור שמות מקוריים ככל שניתן. בנוסף, חשוב לזכור שמלכודת הדבש השיווקית של שימוש בסימן הדומה בצורה כזו או אחרת לסימן מסחר של חברת ענק הוא אכן לעיתים קרובת כלי עזר שיווקי מדהים אבל עלול להתגלות בהמשך הדרך כטעות יקרה מאוד, לעיתים עד כדי קריסת החברה . המלצתנו החמה – לא כדאי להכניס ראש בריא למיטה חולה.
לאחר בחירת סימן המסחר מומלץ לחברה או היזם הישראליים לבצע ניתוח משפטי של הסיכונים שבשימוש בסימן הנבחר. רוב רשמי סימני המסחר בעולם מחזיקים במאגרי מידע דיגיטאליים הפתוחים לציבור וניתן, יחסית בקלות, לבצע ניתוח סיכונים משפטי בנוגע לשימוש בסימן המסחר כזה או אחר.
הפחד שגורם לחברות הענק לפעול בצורה כה אגרסיבית ולעיתים חסרת פרופורציות הוא הפחד מהפיכת סימנם המסחרי לגנרי ובעקבות כך לא יוכלו למנוע שימוש בו.
ואכן, חשוב לזכור את הצד השני של המטבע, גם הוא רלוונטי מאוד לחברות ויזמים ישראליים, בעלי סימן מסחר חייבים לעמוד על המשמר מפני הסיכון לדילול הסימן המסחרי שלהם והפיכתו לגנרי. אם בעליו של סימן מסחר לא פועלים כנגד חיקויים, גם אם אינם מדויקים, הם מסתכנים בכך שהסימן יאבד עם הזמן את ייחודיותו ובעלי הסימן בעצם יאבדו את הזכויות המונופוליסטיות שלהם בסימן.