סימן מסחר
על חשיבות המיתוג בעולם המערבי בו אנו חיים אין צורך להרחיב במילים. כולנו יודעים מהם המוצרים של קוקה-קולה, כולנו מכירים את במבה, יודעים בעיניים עצומות באיזה חנות למצוא את מוצרי נייקי ואדידס.
כולנו גם מבינים שמיתוג ובידול חשובים לא רק לעסקים הענקיים חוצי הגבולות, אלא גם לעסקים הקטנים ואפילו לעסקים הזעירים, שהרי בזכות המיתוג והבידול מתאפשר ללקוחות שלנו לחזור ולרכוש מוצרים ושירותים מאיתנו – משום שהם מזהים אותנו מבין כל המתחרים שלנו ויודעים לקשר את המוצרים והשירותים שלנו לשם וללוגו שלנו (ובשפה המשפטית – ל סימן המסחר שלנו!).
למרות ההבנה וההפנמה של רוב האנשים בנוגע לחשיבות המיתוג והבידול, רוב האנשים עדיין אינם יודעים או אינם מכירים את חשיבות ומשמעות סימן המסחר.
כך לדוגמא, שם העסק או הלוגו של העסק ממשיך להיות בעל ערך אמיתי לבעליו רק אם ניתן להגן עליו מ-"פגיעות חיצוניות" (לדוגמא – שימוש של מתחרים חדשים או ישנים בשם העסק שלי).
החוק בישראל וברוב מדינות העולם מאפשר להגן על שם העסק, הלוגו וכל הכלים המזהים אותנו עם המוצרים והשירותים שלנו (שם, לוגו ואפילו צליל וריח) וזאת באמצעות הכלי המשפטי הנקרא "סימן מסחר".
סימן המסחר בתהליך המיתוג
תהליך המיתוג (וגם תהליך המיתוג מחדש) הוא תהליך יחסית מובנה אשר מובל לרוב על ידי אנשי מקצוע .
נתמקד בשלב בחירת השם המסחרי שישמש את העסק או השם המסחרי שישמש את אחד המוצרים.
בשלב זה של התהליך חשוב מאוד לערב אנשי מקצוע מתחום הקניין הרוחני ובפרט כאלה המומחים ברישום סימני מסחר.
שילוב אנשי מקצוע בשלב זה של בחירת השם תמנע סכסוכים וסיכונים משפטיים משמעותיים בשלבים מאוחרים יותר וכפועל יוצא תמנע הוצאת כספים רבים בגין סכסוכי סימני מסחר (תביעות בגין הפרת סימן מסחר, הליכי תחרות ברישום סימן מסחר, חוסר יכולת לאכוף זכויות בסימן המסחר וכדומה).
ההליך המתבצע בשלב בחירת השם הוא הליך פשוט יחסית ובו שני שלבים פנימיים:
1. בחינת כשרות הסימן לרישום ולהגנה – אם לתרגם את הכותרת לעברית: אנו בודקים שהשם המסחרי שאתם בוחרים הוא כזה שמאפשר לקבל הגנה עליו מלכתחילה. אם לדוגמא אתם מוכרים מקלדות כחולות ותקראו לעסקכם או למוצר "מקלדות כחולות", הרי שכנראה אף פעם לא תוכלו להגן על השם משימוש על ידי מתחרים עסקיים (כיוון שזה תיאור המוצר ולא השם שלו).
2. בדיקת זמינות השם לרישום – יכול להיות שהשם שבחרתם נפלא, מכסה שיווקית את כל שרציתם שיכסה, משדר בדיוק מה שרציתם שישדר, כשיר בבסיסו לרישום כסימן מסחר ובקיצור, עושה את העבודה! אך מה, מישהו כבר רשם סימן מסחר שכזה או דומה לו מאוד… אם תשתמשו בסימן בעצמכם, אתם עלולים לגלות שאתם נתבעים בגין הפרת סימן מסחר ובסכומים גבוהים מאוד.
משרדנו מספק שירותים אלו הן לחברות וליחידים אשר עוברים את תהליך המיתוג והן לחברות ולאנשי מקצוע העוסקים במיתוג עבור אחרים. לעיתים, להמלצות שלנו בתהליך המיתוג יש את היכולת להוריד את רמת הסיכון המשפטי שהחברה עומדת בפניה – ולדוגמא, בדיקה שעשינו עבור חברת קריאטיב מוכרת גילתה כי אחד השמות המסחריים המשמש את חברת הקריאטיב נרשם כסימן מסחר על ידי אחד העיתונים המובילים בישראל. ברור לכל שאם יגלה זאת אותו עיתון, הוא עלול להגיש תביעה לפיצויים כספיים בסכומים גבוהים מאוד ובכך לגרום לנזק אדיר ואולי בלתי הפיך לאותה החברה.
יש לזכור שהליך מיתוג שנעשה על ידי מקצוענים אמיתיים בשיווק ומכירות הוא קריטי וחשוב אך הימנעות מביצוע בדיקה משפטית (מקיפה יותר או מקיפה פחות) הוא קריטי באותה המידה ולעיתים, בגלל התוצאות הכספיות המשמעותיות, עלול להיות אף קריטי יותר.