התחרות המתמדת בשוק המקומי והגלובאלי הפכה את היכולת של בעלי עסק לייחד ולמתג את מוצריהם להכרח משמעותי.
אולם המותג ממשיך להיות שווה לבעליו רק במידה וניתן להגן עליו מפגיעות חיצוניות. החוק בישראל וברוב מדינות העולם מאפשר להגן על המותג באמצעות הכלי המשפטי הנקרא "סימן מסחר".
כאמור, סימן מסחר הוא הכלי המשפטי המאפשר הגנה על המוניטין של יצרן או ספק שירות במוצרים ובשירותים המסופקים על ידו. סימן מסחר יכול להיות שם ייחודי, לוגו, אבל גם עיצוב גראפי של אריזה, ציור, צבע ייחודי ואפילו ריח.
רישומו של סימן המסחר בכל מדינה בה נעשה בו שימוש היא קריטית לכל עסק, קטן כגדול. רישום הסימן יוצר חזקה לפיה לבעליו הזכות הייחודית להשתמש בו וכמובן – מאפשר לבעליו לתבוע כל מי שמשתמש בסימן במדויק או בדומה לו.
את חשיבות רישום הסימן אפשר להמחיש באמצעות שני הליכים משפטיים ידועים למדי בישראל.
מוזיקאי בשם אילן דנינו רכש בשנת 1999 אולפן הקלטות בשם "כוכב נולד". כאשר החלה התוכנית המפורסמת לעשות שימוש בשם האולפן החלו התדיינויות משפטיות סביב שם זה ובסופן פסק סגן רשם הפטנטים כי הסימן שייך למר דנינו ולא לשידורי קשת ולטדי יזמות. הסכסוך הסתיים ברכישת הזכויות של מר דנינו ע"י שידורי קשת וטדי יזמות בממון רב.
מקרה מפורסם נוסף הינו מלחמת ספיריט בין מוטורולה לבין דאי טלקום. מוטורולה ישראל השיקה טלפון קבוע לרכב תחת המותג ספיריט. אולם למרות שהחליטה על השימוש בסימן ספיריט, הגישה בקשה לרישום סימן מסחר רק עם השקתו, כחצי שנה מאוחר יותר. חב' דאי טלקום, הגישה בקשה לרישום הסימן ספיריט ימים ספורים לפני מוטורולה אך החלה לעשות שימוש בשם רק אחרי שמוטורולה החלה לעשות שימוש בסימן.
מוטורולה הגישה תביעה לבית המשפט המחוזי, אך תביעתה נדחתה. לו היתה מוטורולה מגישה את הבקשה לרישום סימן מסחר חצי שנה מוקדם יותר, סביר מאוד להניח שמצבה בתביעה היה מוצלח הרבה יותר.
המסקנה ברורה – רישום סימני מסחר הינו הכרח לכל עסק, בלי קשר לגודלו או לתחרות הקיימת בעת הקמתו. הימנעו משגיאות קרייטיות בשלבים המוקדמים בחייו של העסק שלכם, פנוי לייעוץ בהקדם האפשרי!