September 7, 2010
PCT או בשמה המלא PATENT COOPERATION TREATY, הינה אמנה הקיימת משנת 1970, בה חברות מדינות רבות, וליתר דיוק, נכון לתחילת פברואר 2013, 146מדינות. האמנה מנוהלת ע"י ארגון הקניין הרוחני העולמי WIPO.
הפרק הראשון של האמנה מגדיר את בקשת ה- PCT כבקשה בינלאומית, אך אל לכם להסיק כי זוהי אכן בקשת פטנט בינלאומית שעל ידי הגשתה בלבד תחסכו הליכים וכספים רבים במדינות השונות, בשונה משמה זוהי בפירוש לא בקשת פטנט בינלאומית, ומדוע?
לכך שתי סיבות עיקריות:
הראשונה –
מאחר והגנת הפטנט הינה טריטוריאלית, על מנת לקבל פטנט רשום וכפועל יוצא מכך הגנה משפטית מכח הפטנט הרשום, יש להגיש בקשת פטנט במדינה ספציפית. בקשת הפטנט צריכה להיות מנוסחת בהתאם לדקויות חוק הפטנטים המקומי ולעמוד בדרישות המהותיות והפורמאליות של אותה מדינה. הדרישות משתנות ממדינה למדינה וכן ההליכים, והאגרות הממשלתיות המיועדות לכל הליך.
השניה –
בקשת ה- PCT עצמה אינה באמת בקשת פטנט, אלא מהווה מעין "בקשת ארכה" משוכללת, ולכן לעולם לא תרשם כפטנט, לא במדינה אחת ספציפית ובטח שלא בכל אחת מהמדינות החברות באמנה.
מאחר והגנת הפטנט הינה טריטוריאלית כאמור לעיל, וההליכים בדרך לרישום פטנט לרוב ארוכים ומסובכים, ומאחר וההוצאות להגשת בקשת פטנט במספר רב של מדינות גבוהות מאוד, בקשת ה- PCT הינה כלי בידי מבקשי הבקשה, המספק מספר יתרונות:
1. דחיית המועד להגשת בקשות פטנט בכל מדינה ומדינה (נקרא ומוכר גם – השלב הלאומי, NATIONAL PHASE) –
בקשת PCT מאריכה הלכה למעשה את הזמן בו רשאי מבקש הבקשה (שברוב המקרים הינו גם הממציא או היזם) להגיש בקשות פטנט בכל מדינה ומדינה בה הוא מעוניין לקבל הגנה. ארכה זו, היא כלי חשוב בידי מבקשי הבקשה שכן לא תמיד מספיקים אלה להתארגן מבחינה תקציבית מחד ופיתוח המוצר ופנייה למשקיעים מאידך. הארכה הניתנת על ידי הגשת בקשת PCT להגשת בקשות ספציפיות בכל מדינה היא בד"כ 30 חודשים מתאריך הבכורה. חלק מהמדינות הרחיבו את ארכת הזמן לכדי 31 חודשים ואף יותר, אך לעיתים מתנים ארכות אלו בתשלום אגרה נוספת ולעיתים דרישות נוספות.
2. בחינת הבקשה והפקת דוח בחינה על ידי רשות חיפוש מוסמכת (INTERNATIONAL SEARCH AUTHORITY או בקיצור ISA) –
כלי נוסף המשרת את מבקשי הבקשות, הינו בחינת הבקשה ע"י רשות מוסמכת מטעם WIPO וקבלת דוח בחינה מייעץ המודיע כבר בשלב מוקדם זה (בד"כ כ- 18 חודשים לאחר תאריך הבכורה) על איזכורים מתאימים באותו תחום של האמצאה (PRIOR ART) ומצוטטים כנגד הבקשה. כך, יוכל מבקש הבקשה לדעת עוד בטרם הגיש את הבקשה כבקשת פטנט לאומית במדינות הספציפיות בהן ירצה לבקש הגנה, מהו החומר הקודם והמוכר בתחום האמצאה וכיצד יוכל הוא לתקן את הבקשה לפני ההגשה בשלב הלאומי כדי להימנע מציטוטים זהים של הבוחנים השונים כשתגיע הבחינה המקומית או לחילופין להתכונן מבעוד מועד עם מענה הולם.
יש לזכור כי דוח הבחינה אשר מופק בשלב ה- PCT, הינו המלצה בלבד ואינו מחייב את הבוחנים במדינות השונות. עם זאת, מספר מדינות מאשרות הגשת בקשה להליך קיבול פטנט מקומי על סמך דוח בחינה חיובי כנ"ל.
שימו לב – נכון להיום, ממציאים, מבקשים, אזרחים ותושבים ישראלים יכולים להגיש את בקשת ה- PCT תוך ייעוד רשות החיפוש האמריקאית או האירופאית בלבד, כרשות החיפוש לעניין הבקשה הספציפית.
נקודה חשובה נוספת היא בחירת רשות החיפוש (ISA). בעת בחירת רשות החיפוש יש להתחשב במספר פרמטרים, הפרמטר העיקרי הוא בחירת הרשות המתאימה ביותר להמצאתכם. כך לדוגמא, במידה וההמצאה שלכם היא בתחום התוכנה, עדיף לבחור את רשות החיפוש האמריקאית ולא האירופאית, מאחר והחוק והפסיקה בארה"ב מקלים יותר ביחס לאישור פטנטים בתחום התוכנה.
3. תיקון בקשת ה- PCT כבסיס להגשות בשלב הלאומי –
עם הפקת דוח החיפוש, מתחיל השעון לספור לאחור. למבקש פרק זמן מוגדר בו יוכל להגיש תיקונים לבקשתו. ישנן שתי דרכים לבצע תיקונים ושינויים אלו:
הראשונה, תיקון הבקשה לפי סעיף 19 לאמנה (ARTICLE 19); והשניה, תיקון הבקשה לפי סעיף 31 לאמנה (ARTICLE 31, Demand for International Preliminary Examination). (Chapter II). באמצעות שינויים אלו ניתן לקבל חוות דעת חיובית או לכל הפחות חיובית יותר. ESTOPPEL), ניגע בעניין זה במאמר נפרד.
לכל אחת מהדרכים, כללים ודרישות פורמאליות עצמאיות ושונות. ביצוע שינויים ותיקונים יכולים להועיל מאוד למבקש משום שיוכל לקבל חוות דעת נוספת
עם זאת, תמיד קיים הסיכון שהבוחן ימצא ציטוטים נוספים כנגד הבקשה, במקרה שכזה יוכל המבקש להוסיף ולתקן את בקשתו טרם הגשות הפטנט בשלב הלאומי ובכך לנסות להימנע מציטוטים זהים בעתיד.
קיימים לעיתים סיכונים נוספים בתיקון הבקשה שהם סיכונים בהם יוכל לטעון צד ג' בעתיד כלפי מבקש הבקשה טיעוני השתק (
4. בקשה אחת מלאה המסתמכת על מספר בקשות חלקיות –
בקשת ה- PCT יכולה לאגד את כל בקשות הפטנט שהוגשו ביחס להמצאה הספציפית במהלך השנה שקדמה להגשת בקשת ה-PCT לכדי בקשה אחת מלאה ושלמה אשר לה תביעות (CLAIMS) המנוסחות באופן הדורש הגנה על האלמנטים השונים המוזכרים לפעמים בכל בקשה שהוגשה בנפרד. מכאן, קל יותר יהיה להמשיך לשלב הלאומי.
לסיכום
כיתרונות העיקריים של הגשת בקשת PCT אפשר למנות את הסיבות הבאות:
- דחיית הגשת הבקשות בשלב הלאומי עד 30 חודשים, ולעיתים אף יותר, מתאריך הבכורה – וכפועל יוצא דחיית התשלומים המשמעותיים;
- בקשת ה- PCT תוכל לשמש כבקשה שלמה ומלאה המאגדת מספר בקשות קודמות אשר המכנה המשותף בינן הינו המצאה יחידה;
- המבקש מקבל דוח בחינה הכולל את חוות דעת הבוחן לגבי ההמצאה עוד בטרם הגיש את הבקשות בשלב הלאומי, ניתנת לו האפשרות לשנות את הבקשה בהתאם ולקבל חוות דעת נוספת;
- בקשת ה- PCT המתוקנת תהווה הבסיס להגשת בקשות פטנט בשלב הלאומי.
עם זאת, חשוב לזכור כי ישנם גם מספר חסרונות, כגון:
- בקשת PCT אינה בקשת פטנט בינלאומית שתהפוך לפטנט בינלאומי; ואינה בקשה שתהפוך לפטנט רשום, שהרי מדובר בבקשת ארכה משוכללת בלבד, עדיין יהיה חייב המבקש להגיש את הבקשה בשלב הלאומי בכל מדינה בנפרד.
- תוקף בקשת ה- PCT פוקע ברוב המדינות לאחר 30 חודשים מתאריך הבכורה;
- הגשת בקשת PCT דוחה אמנם את המועד להגשת בקשות פטנט בשלב הלאומי, אך עם זאת דוחה גם את מועד בחינת הבקשה בכל מדינה בנפרד. בהמשך לכך, יידחה בהתאמה גם מועד מתן הפטנט.
להלן רשימה חלקית של המדינות החברות באמנת ה- PCT (Patent Cooperation Treaty) (נכון ליום 1 אפריל 2010)
AE United Arab Emirates; AG Antigua and Barbuda; AL Albania (from 1 May 2010 – EP); AM Armenia (EA); AO Angola; AT Austria (EP); AU Australia; AZ Azerbaijan (EA); BA Bosnia and Herzegovina; BB Barbados; BE Belgium (EP); BF Burkina Faso (OA); BG Bulgaria (EP); BH Bahrain; BJ Benin (OA); BR Brazil; BW Botswana (AP); BY Belarus (EA); BZ Belize; CA Canada; CF Central African Republic (OA); CG Congo (OA); CH Switzerland (EP); CI Côte d’Ivoire (OA); CL Chile; CM Cameroon (OA); CN China; CO Colombia; CR Costa Rica; CU Cuba; CY Cyprus (EP); CZ Czech Republic (EP); DE Germany (EP); DK Denmark (EP); DM Dominica; DO Dominican Republic; DZ Algeria; EC Ecuador; EE Estonia (EP); EG Egypt; ES Spain (EP); FI Finland (EP); FR France (EP); GA Gabon (OA);GB United Kingdom (EP); GD Grenada; GE Georgia; GH Ghana (AP); GM Gambia (AP); GN Guinea (OA); GQ Equatorial Guinea (OA); GR Greece (EP); GT Guatemala; GW Guinea-Bissau (OA); HN Honduras; HR Croatia (EP);HU Hungary (EP); ID Indonesia; IE Ireland (EP); IL Israel; IN India; IS Iceland (EP); IT Italy (EP); JP Japan; KE Kenya (AP); KG Kyrgyzstan (EA); KM Comoros; KN Saint Kitts and Nevis; KP Democratic People’s Republic of Korea; KR Republic of Korea; KZ Kazakhstan (EA); LA Lao People’s Democratic Republic; LC Saint Lucia; LI Liechtenstein (EP); LK Sri Lanka; LR Liberia (AP); LS Lesotho (AP); LT Lithuania (EP); LU Luxembourg (EP); LV Latvia (EP); LY Libyan Arab Jamahiriya; MA Morocco; MC Monaco (EP); MD Republic of Moldova (EA); ME Montenegro; MG Madagascar; MK The former Yugoslav Republic of Macedonia (EP); ML Mali (OA); MN Mongolia;MR Mauritania (OA); MT Malta (EP); MW Malawi (AP); MX Mexico; MY Malaysia; MZ Mozambique (AP); NA Namibia (AP); NE Niger (OA); NG Nigeria; NI Nicaragua; NL Netherlands (EP); NO Norway (EP); NZ New Zealand; OM Oman; PE Peru; PG Papua New Guinea; PH Philippines; PL Poland (EP); PT Portugal (EP); QA Qatar; RO Romania (EP); RS Serbia; RU Russian Federation (EA); SC Seychelles; SD Sudan (AP); SE Sweden (EP); SG Singapore; SI Slovenia (EP); SK Slovakia (EP); SL Sierra Leone (AP); SM San Marino (EP); SN Senegal (OA); ST Sao Tome and Principe;SV El Salvador; SY Syrian Arab Republic; SZ Swaziland (AP); TD Chad (OA); TG Togo (OA); TH Thailand; TJ Tajikistan (EA); TM Turkmenistan (EA); TN Tunisia; TR Turkey (EP); TT Trinidad and Tobago; TZ United Republic of Tanzania (AP); UA Ukraine; UG Uganda (AP); US United States of America; UZ Uzbekistan; VC Saint Vincent and the Grenadines; VN Viet Nam; ZA South Africa; ZM Zambia (AP); ZW Zimbabwe (AP)
AE איחוד האמירויות הערביות; AG אנטיגואה וברבודה; AL אלבניה; AM ארמניה;AO אנגולה; AT אוסטריה; AU אוסטרליה; AZ אזרבייג'ן; BA בוסניה והרצגובינה; BB ברבדוס; BE בלגיה; BF בורקינה פאסו; BG בולגריה; BH בחריין; BJ בנין; BR ברזיל; BW בוטסואנה; BY בלארוס; BZ בליז; CA קנדה; CF הרפובליקה המרכז אפריקאית; CG קונגו; CHשוויץ; CI חוף השנהב; CL צ 'ילה; CM קמרון; CN סין; CO קולומביה; CR קוסטה ריקה; CU קובה; CY קפריסין; CZ צ 'כיה; DE גרמניה; DKדנמרק; DM דומיניקה; DO הרפובליקה הדומיניקאנית; DZ אלג'יריה; EC אקוודור; EE אסטוניה; EG מצרים; ESספרד; FI פינלנד; FR צרפת; GA גבון; GB הממלכה המאוחדת (בריטניה); GD גרנדה; GE גאורגיה; GH גאנה; GM גמביה; GN גינאה; GQ גינאה המשוונית; GR יוון; GT גואטמלה; GW גינאה ביסאו; HN הונדורס; HR קרואטיה; HU הונגריה; ID אינדונזיה; IE אירלנד; IL ישראל; IN הודו; IS איסלנד; IT איטליה; JP יפן; KE קניה; KG קירגיסטן; KM קומורו; KN סנט קיטס ונוויס; KP הרפובליקה העממית הדמוקרטית של קוריאה; KR הרפובליקה קוריאה, KZ קזחסטאן; LA הרפובליקה הדמוקרטית העממית של לאוס; LC סנט לוסיה; LI ליכטנשטיין; LK סרי לנקה; LR ליבריה; LS לסוטו; LT ליטא; LU לוקסמבורג; LV לטביה; LY לוב; MA מרוקו; MC מונקו; MD מולדובה; ME מונטנגרו; MG מדגסקר; MK מקדוניה; ML מאלי; MN מונגוליה; MR מאוריטניה; MT מלטה; MW מלאווי; MX מקסיקו; MY מלזיה; MZמוזמביק; NA נמיביה; NE ניגר; NG ניגריה; NI ניקרגואה; NL הולנד; NO נורבגיה; NZ ניו זילנד; OM עומאן; PE פרו; PG פפואה גינאה החדשה; PH הפיליפינים; PL פולין; PT פורטוגל; RO רומניה; RS סרביה; RU הפדרציה הרוסית; SC סיישל; SD סודאן; SE שבדיה; SG סינגפור; SI סלובניה; SK סלובקיה; SL סיירה לאונה; SM סן מרינו; SNסנגל; ST סאו טומה ופרינסיפה;SV אל סלבדור; SY סוריה; SZ סווזילנד; TDצ 'אד; TG טוגו; TH תאילנד; TJ טג'יקיסטן; TMטורקמניסטן; TN תוניסיה; TRטורקיה; TT טרינידד וטובגו; TZ הרפובליקה המאוחדת של טנזניה; UA אוקראינה; UG אוגנדה; US ארצות הברית של אמריקה; UZ אוזבקיסטן; VC סנט וינסנט והגרנדינים; QA קטאר; VN ויאטנם; ZA דרום אפריקה; ZM זמביה; ZW זימבבואה